Forældre, der får deres barn anbragt uden for hjemmet, kan blive udfordret på deres identitet som forældre. De kan opleve sorg og tab over ikke at kunne varetage forældreopgaven eller få en oplevelse af at blive stemplet som dårlige forældre. Også tilfælde, hvor forældre medvirker til en anbringelse med baggrund i barnets eller den unges fysiske eller psykiske udfordringer, kan udfordre forældreidentiteten.
Oplevelsen af, at andre tager over, kan give en følelse af at være tilsidesat og påvirke både overskud og ressourcer til at indgå i en positiv relation med barnet eller den unge. Det kan derfor både være en udfordring for forældrene, for barnet eller den unge og for samarbejdet om anbringelsen, hvis forældrene oplever en vedvarende følelse af ikke at slå til.
Ressourcefokuseret tilgang og engagement
Forskning viser, at det kan øge forældrenes engagement, når man som fagprofessionel anerkender deres ressourcer i forhold til deres barn, værdsætter dem og bruger den viden, de har om barnet eller den unge.
Forældre har det til fælles, at de søger anerkendelse af deres forældreskab, og især anerkendelse af deres kærlighed til deres barn, uanset årsagen til anbringelsen. At anerkende og sætte fokus på forældrenes ressourcer i forældreskabet kan derfor være med til at styrke deres forældreidentitet og skabe større motivation til at indgå i et konstruktivt samarbejde om anbringelsen.
Undersøgelser peger på, at når forældrene mødes med en anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, kan det være med til at give dem håb om, at de fagprofessionelle faktisk kan hjælpe dem.
Selv få ressourcer kan være afgørende at bygge videre på
Den ressourcefokuserede tilgang er baseret på et positivt menneskesyn med fokus på forældrenes styrkesider – det vil sige talenter, individualitet, interesser og mål. Tilgangen indebærer et recovery-orienteret arbejde, hvor forældre og fagprofessionelle i fællesskab identificerer forældrenes ressourcer, motivation og identitet som forældre og dermed imødegår den stigmatisering, som forældrene ofte oplever. En ressourcefokuseret tilgang indebærer ikke, at udfordringer negligeres, eller at der ikke må tales om den historik, der ligger til grund for anbringelsen, men forældrenes ressourcer aktiveres som bidrag til at løse udfordringer og problemer.
Ressourcer i netværk
Ressourcer i forældrenes netværk kan også understøtte deres forældreskab. Netværket kan omfatte forældrenes familie, men det kan også være nære venner eller relationer fra fx job eller fritidsaktiviteter. De fagprofessionelle kan derfor understøtte forældrene i deres deltagelse i barnets eller den unges liv ved at sikre afdækning og inddragelse af relationer i netværket.