Den pædagogiske analyse danner grundlag for tilrettelæggelse af den faglige og individuelle indsats og understøtter, at indsatsen både tager højde for personens vanskeligheder og for de ressourcer, der er hos og omkring personen.
Litteratur på området fremhæver som et grundlæggende krav, at den neuropædagogiske indsats bygger på et indgående kendskab til neurovidenskaben. Der er ikke et entydigt krav til, hvilke faggrupper der kan arbejde med neuropædagogik, da tilgangen henvender sig bredt.
Neuropædagogisk analyse
Neuropædagogisk arbejde for personer med udviklingshæmning inkluderer en pædagogisk analyse, som danner basis for valg af metoder og indsatser til den enkelte person. Fagpersoner udfører analysen på baggrund af observationer, dialog og med redskaber som fx livshistorie og udviklingsbeskriver, der fokuserer på kontekstuelle og relationelle aspekter.
Udviklingsbeskrivelser
En central del af analysen er udviklingsbeskrivelserne. I praksis bliver der anvendt forskellige modeller til brug i udarbejdelsen af en udviklingsbeskrivelse:
- Udviklingsalder hos voksne udviklingshæmmede anvendes til vurdering af voksne personer med udviklingshæmning. Indsatsen planlægges ud fra den vurderede udviklingsalder, samt personens ressourcer, for dermed at forhindre at personen oplever krav, som vedkommende ikke kan efterleve (Freltofte, 2007/2010).
- Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse (DPU) er udviklet til brug i det neuropædagogiske arbejde, og tilpasset arbejdet på bo- og dagtilbud for voksne personer med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne, herunder udviklingshæmning. DPU omfatter otte udviklingsområder, som til sammen giver et helhedsbillede af væsentlige udviklingsaspekter. Det anbefales, at analysen udføres af flere fagfolk i et tværfagligt samarbejde (Lyhne & Langhoff, 2014)
Implementeringserfaringer
Neuropædagogik anvendes i et relativt stort omfang på botilbud for personer med udviklingshæmning i Danmark.
To botilbud, Landsbyen Sølund i Skanderborg og Sødisbakke i Mariager, har anvendt neuropædagogik i en årrække. Begge tilbud vurderer, at fremmende for implementeringen er, at samtlige medarbejdere uddannes i neuropædagogik i en vekselvirkning mellem teori og praksis på botilbuddet. At handleplansarbejdet kobles med det neuropædagogiske analysearbejde, i et refleksivt teamsamarbejde i personalegruppen, og der gennem drøftelser med udgangspunkt i praksis og den enkelte borger, skabes fælles forståelse af neuropædagogiske begreber i personalegruppen. Derudover, at ledelsen sikrer tid og ressourcer til at arbejde med neuropædagogiske projekter og til uddannelse og sparring.