Aktuel viden om barnet eller den unge bidrager til en god overgang
Erfaring viser, at essentiel viden ofte risikerer at gå tabt i forbindelse med overgange for børn og unge, som er anbragt. Det gælder også, når der sker skift i anbringelsen. Det må aldrig være barnets eller den unges ansvar, at denne viden bæres videre. Derfor er det afgørende, at de voksne omkring barnet eller den unge tager ansvar for, at der sker overlevering af viden i forbindelse med skift.
Der er mange arenaer i børns og unges liv, hvor det er vigtigt at indhente og overlevere aktuel viden, blandt andet om trivsel, udvikling og læring fra dagtilbud, skole og fritidsinstitution samt om barnets eller den unges sundhed. Denne viden skal først og fremmest sikre, at større og mindre problematikker og igangværende tiltag eller indsatser ”gribes” og håndteres i overgangsperioden og efter skiftet.
Overlevering af viden om trivsel, udvikling og læring
Mange gange følger der med skift i anbringelsen også skoleskift. Børn og unge anbragt uden for hjemmet oplever generelt langt flere skoleskift end andre børn og unge og dermed en ustabil skolegang. For mange børn og unge fører dette til faglige vanskeligheder i skolen, manglende social trivsel og forskellige grader af skolevægring, som medfører bekymrende fravær fra skolen.
Skift i anbringelsessted har altså stor betydning for skolegang, både fordi de nogle gange betyder, at barnet eller den unge i en periode ikke deltager i undervisningen, og fordi viden om barnets eller den unges trivsel, udvikling og læring går tabt.
I forbindelse med skift er det derfor vigtigt at indhente viden om barnets eller den unges udvikling (fysisk, kognitivt, mentalt, socialt), trivsel og læring fra dagtilbud, skole, fritidsinstitution og tidligere anbringelsessted og at overbringe denne viden til nye relevante aktører i barnets eller den unges liv, jf. reglerne om udveksling af oplysninger. For skolebarnet eller den unge kan det fx være relevant at viderebringe viden om og eventuelt videreføre støttetiltag i læringsmiljøet i skolen og i hjemmet, viden om fagligt niveau, læringsforudsætninger og potentialer, social integration samt eventuelle brud i skolegang. For de yngste børn kan der fx være sprogvurdering eller andre vurderinger i dagtilbuddet af barnets trivsel, udvikling og læring, som skal overleveres.
Dette vidensgrundlag er nødvendigt for at sikre sammenhæng i barnets eller den unges liv og dermed den kontinuerlige læring og udvikling.
Overlevering af viden om barnets eller den unges sundhed
Viden om barnets eller den unges sundhed er et andet vigtigt, men ofte overset tema. Det kan være alt fra almindelige børneinfektioner som orm eller lus til behov for dræn, briller eller tandpleje, hvor viden ikke bæres videre. Erfaringer fra praksis viser, at det kan resultere i, at barnets eller den unges sundhedstilstand forværres, uden at det opdages, eller at fx uro, som bunder i en fysisk tilstand, fejlagtigt tilskrives barnets eller den unges psykiske tilstand. Det kan derfor have væsentlige konsekvenser for barnet eller den unge, hvis denne viden ikke overleveres i forbindelse med skift.