Mentaliseringsguiden har fokus på at styrke omsorgssvigtede og/eller traumatiserede børn og unges evne til at mentalisere ved hjælp af redskaber og øvelser til blandt andet fagpersonale.
Mentaliseringsguiden fokuserer på forståelsen af mentaliseringsevnens betydning for mellemmenneskeligt samvær, og den rummer specifikke øvelser til at styrke mentaliseringsevnen hos udsatte børn og unge, der kan have en skrøbelig mentaliseringsevne, og derfor have svært ved at sætte ord på deres egne og andres følelser og adfærd.
Evnen til at mentalisere er afgørende for at kunne:
- følelsesregulere
- indgå i sociale relationer
- håndtere konflikter.
Mentaliseringsguiden er opdelt i fire dele:
- Teori og analyse
- Redskaber til psykoedukation med børn, forældre og andre fagpersoner
- Redskaber til den professionelles mentalisering
- Øvelser, som kan bruges med barnet, den unge eller familien
Guiden kan bruges af fagpersoner, der arbejder med udsatte børn og unge. Der kræves ikke nogen specifik uddannelse eller certificering i brugen af Mentaliseringsguiden. Formålet er at guide lærere, pædagogisk personale, plejefamilier og andre fagpersoner i, hvordan de kan understøtte og hjælpe udsatte børn og unge til at blive bedre til at mentalisere.