Samarbejde og koordinering mellem alle, der er omkring barnet eller den unge – både det private og professionelle netværk – er en forudsætning for, at barnet eller den unge oplever en forudsigelig og tryg overgang, hvor barnet eller den unge er involveret og bidrager med ønsker og behov til skiftet. Det gælder eksempelvis både lærere, pædagoger i dagtilbud, skole eller fritidstilbud, PPR og beliggenheds- og handlekommune. Planlægningen bør indeholde overvejelser om, hvad der skal ske før, under og efter selve skiftet.
Klar kommunikation med barnet eller den unge gør skiftet gennemsigtigt og trygt
Den tidlige og løbende kommunikation om forløbet bør være koordineret, så barnet eller den unge får det samme budskab fra alle involverede, og det er klart, hvem der fortæller, hvad der skal ske.
Det forudsætter imidlertid, at det er afstemt, hvem der har ansvaret for at koordinere på tværs, og at alle professionelle parter tager fælles ansvar for og accepterer deres rolle og opgave i forbindelse med et skift.
Planlægningen bør involvere de miljøer, som barnet eller den unge færdes i
I planlægningen af skiftet bør der være et tæt samarbejde mellem de nære voksne, der allerede er omkring barnet eller den unge i hverdagen. Det kræver, at myndighed involverer dagtilbud eller skole, det nuværende og kommende anbringelsessted samt barnets eller den unges forældre. Formålet er, dels at barnet eller den unge oplever større sammenhæng i hverdagslivet før og efter skiftet, dels at anbringelsesstedet kan tage aktivt stilling til, om det kan matche barnets eller den unges behov, ressourcer og ønsker.
Fritids- og foreningslivet kan ligesom venner og andre sociale fællesskaber være en stabiliserende faktor for barnet eller den unge i forbindelse med skiftet, og derfor bør myndighed også vurdere, om der kan være relevante personer herfra, der skal indgå i planlægningen af skiftet.
Match af både anbringelsessted og eventuelt skole- eller uddannelsessted i forbindelse med planlægning af skiftet
Der bør indsamles viden om anbringelsesstedets muligheder og begrænsninger for at få et klart billede af, hvilke støttebehov barnet eller den unge kan (eller ikke kan) få dækket hos de enkelte anbringelsessteder. Der kan være anbringelsessteder, hvor det ikke er muligt at tage højde for alle relevante støttebehov, og hvor det derfor bør afklares, om der er behov for supplerende støttende indsatser.
Hvis barnet eller den unge har brug for et skole- eller uddannelsestilbud, skal der samtidig indhentes viden om barnets behov herfor og vurderes, hvordan dette kan tilgodeses. Dette gælder, uanset om barnet eller den unge har brug for et alment skoletilbud eller et specialundervisningstilbud. Det er vigtigt med en gensidig forventningsafstemning mellem børne- og ungerådgiver og kommende anbringelsessted om både behovet for støtte og et eventuelt skole- eller uddannelsestilbud, ligesom skoleafdeling, den konkrete skole og eventuelt PPR skal inddrages i at sikre det rette skoletilbud.
Uplanlagte skift – når planlægning er vanskelig
Der vil være tilfælde, hvor planlægningen er svær, fordi skiftet ikke udspringer af en udvikling i barnets eller den unges behov. Det kan fx være på grund af anbringelsesstedets pludselige opsigelse eller akut sikring af barnets eller den unges sikkerhed. I sådanne tilfælde er det særlig vigtigt at prioritere planlægningen i den aktuelle situation. Efter skiftet er sket, bør børne- og ungerådgiveren systematisk gennemgå de elementer, der normalt ligger i et planlagt skift.
Ved at genbesøge planen for skiftet og samle op efter det uplanlagte skift skabes der ro og overblik over situationen, og det bliver muligt at tænke langsigtet til gavn for barnet eller den unge. Det sikrer derudover, at der bliver fulgt op på barnets eller den unges og forældrenes oplevelse af skiftet, så de involveres i processen omkring skiftet igen. Planlægningen af det videre forløb kan skabe tryghed og forudsigelighed for både barnet eller den unge og forældrene og dermed desuden bidrage til oplevelsen af kontinuitet.