Et skift til et nyt anbringelsessted betyder, at barnets eller den unge hverdagsliv skal udfolde sig i et nyt hjem. Samtidig kan dette skift betyde, at andre dele af barnets eller den unges liv ændres, fx dag- eller skoletilbud, afstand til venner, fritidsaktiviteter eller andet netværk. Skiftet vil ofte medføre, at barnet eller den unge kan få svært ved at opretholde eksisterende relationer, samtidig med at nye relationer skal etableres.
Skift i anbringelsen er derved ofte medvirkende årsag til, at børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, oplever at have færre nære og stabile relationer til både voksne og jævnaldrende venner og til, at deres sociale netværk bliver svækket.24 Det er vigtigt for barnet eller den unge både på kort og lang sigt, da forskning viser, at dét at have et netværk og have personer omkring sig, man har tillid til, er afgørende for børn og unges trivsel og sociale integration.
Overlevér barnets eller den unges livshistorie, så den ikke går tabt
Børn eller unge, der skifter anbringelsessted, har særligt brug for de holdepunkter, som relationer og sociale fællesskaber kan udgøre. De har brug for mennesker i deres liv, som kan bidrage til deres selvfortælling og identitetsskabelse og understøtte en sammenhængende og nuanceret livshistorie.
Det er vigtigt, at de voksne omkring barnet eller den unge har en undersøgende tilgang til deres oplevelser af de positive sider af livshistorie, ressourcer og identitet, så de voksne kan bidrage til, at den positive del af barnets eller den unges historik styrkes og fastholdes i overgangen fra et anbringelsessted til et andet.
Overlevering af viden om sociale relationer og dagligdag understøtter oplevelsen af kontinuitet
Erfaring viser, at essentiel viden om barnets eller den unges relationer og sociale fællesskaber ofte går tabt, når de skifter anbringelsessted. Det er derfor afgørende, at de voksne – både forældre, familie, dagtilbud, skole, netværk, fritidsliv og fagprofessionelle – tager ansvar for at overlevere viden om barnets eller den unges relationer og sociale netværk. Her er det vigtigt ikke at overse digitale fællesskaber, som for mange børn og unge fylder på godt og ondt i deres liv, men ikke altid er tydelige for de voksne. Det vil i mange tilfælde både være relevant at overlevere viden om, hvilke digitale fællesskaber barnet eller den unge profiterer af, og om de har behov for støtte til at navigere hensigtsmæssigt i det digitale liv.
Forældre og det afgivende anbringelsessted har viden om barnet eller den unge, som er væsentlig at bære videre. Overlevering af viden om barnets eller den unges dagligdag, herunder fritidsinteresser, hverdagsrutiner og hjemmemiljø, bidrager både til oplevelsen af kontinuitet og af en sammenhængende identitet. Både børn og unge selv, forældre og anbringelsessteder peger på, at barnet eller den unge føler sig mere hørt og kendt af de nye voksne i forbindelse med skift, når der er overleveret viden om deres hverdag, ressourcer, udfordringer, håb og ønsker fra personer, som kender dem godt.
Hjælp og støtte er afgørende for børns og unges mulighed for at opretholde relationer
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, har brug for støtte til at opretholde relationer, fx til venner, det tidligere anbringelsessted, forældre eller til anden familie. Støtten er væsentlig for at sikre, at barnet eller den unge kan fastholde eller etablere langsigtede relationer, som kan bæres med ind i voksenlivet.
Særligt relationen til søskende kan blive overset i forbindelse med et skift. Kontakten til søskende har stor betydning, da de ofte deler fælles oplevelser og en fælles livshistorie, som kan være en støtte i skiftet og i barnets eller den unges oplevelse af sammenhæng i sit liv.
Ved skift til et nyt anbringelsessted sker der ofte også skift til nyt dagtilbud eller ny skole. Særligt skoleskift er ofte sårbare og kalder på støtte i forhold til barnets eller den unges sociale relationer. Unge, som har erfaring med skift i anbringelse, peger på, at det er vigtigt at få mulighed for at sige ordentligt farvel til klassekammerater, få hjælp til at bibeholde relationer og blive hjulpet godt på vej ind i nye fællesskaber.