Et skift til et nyt anbringelsessted er uanset årsagen en ustabil og usikker situation for barnet eller den unge. Inddragelse i en situation, hvor der skal ske skift i anbringelsessted, vil derfor i høj grad handle om, at alle omkring barnet hjælper barnet eller den unge igennem overgangen ved at kunne håndtere usikkerhed, også selvom der ikke kan gives klare svar i den tidlige fase.
Ret til inddragelse og ret til beskyttelse
Det er barnets eller den unges grundlæggende rettighed at blive inddraget og få indflydelse på de forhold, der vedrører dem selv. Det gælder uanset alder, modenhed og eventuelle funktionsnedsættelser. Imidlertid oplever over halvdelen af børn og unge, der er anbragt, at de ikke blev taget med på råd om, hvor de skulle bo.
Det kan være dilemmafyldt at inddrage børn og unge i skift af anbringelsessted, fordi de både har ret til at blive inddraget i skiftet og ret til beskyttelse. Det væsentlige her er, at rettighederne komplementerer hinanden. Barnets eller den unges inddragelse kan nemlig også beskytte dem, fordi de gennem inddragelse kan fortælle om deres ønsker og behov i overgangen til et nyt anbringelsessted og dermed bibringe viden, der ikke er tilgængelig ad andre veje. Uanset at inddragelse kan være vanskelig og krævende for barnet eller den unge, er den altså en væsentlig del af beskyttelsen.
Uvisheden om, hvad der kommer til at ske, kan ikke tilsidesætte barnets eller den unges rettighed til at blive inddraget, men kræver i stedet særlig opmærksomhed på, hvordan inddragelsen sker, så barnet eller den unge føler sig hørt og mødt. Måden, inddragelsen sker på, samt anerkendelsen af barnets eller den unges situation og følelsesmæssige oplevelse i skiftet er afgørende for, hvilke muligheder barnet eller den unge har for at samarbejde om og bidrage til planlægningen af anbringelsen.
Tal med barnet eller den unge om, hvad der er vigtigst ved anbringelsesstedet
Ofte kan der være begrænsede muligheder for at vælge mellem anbringelsessteder. Inddragelse betyder da heller ikke, at barnet eller den unge entydigt skal bestemme og have ansvar for valget. Det vigtige er, at de oplever, at deres ønsker anerkendes, og at børne- og ungerådgiveren fortæller, hvorfor nogle ønsker ikke kan opfyldes. Det vil ikke altid være muligt at finde et anbringelsessted, som opfylder barnets eller den unges ønsker til anbringelsesstedet. Derfor er det centralt at have en løbende dialog med barnet eller den unge om, hvad der har størst betydning for valget af anbringelsessted. Dialogen skal både finde sted i forbindelse med planlægningen, under selve skiftet og ved opfølgning efter skiftet.
Inddragelse for at skabe et bedre match og ejerskab til anbringelsen
Børn og unge er forskellige og har forskellige oplevelser af, hvad et godt anbringelsessted er. Derfor er det nødvendigt at inddrage barnet eller den unge i skift til et nyt anbringelsessted. At få spurgt og lyttet til barnets eller den unges forventninger og ønsker er afgørende for at kunne finde det rette anbringelsessted, da det giver vigtig viden om det, der betyder noget for netop dem. Samtidig kan inddragelsen være med til at skabe forståelse, accept og ejerskab for de beslutninger, som børne- og ungerådgiveren træffer. Dette er både væsentligt for, at anbringelsen får den ønskede virkning for barnet eller den unge, og også for at styrke deres livsmestring på længere sigt, det vil sige oplevelsen af at håndtere og tage ansvar for eget liv.