International Child Development Program (ICDP)

Forebyggelse Særlige støttebehov Udsatte børn Udsatte unge Faglig tilgang Forebyggende og støttende indsatser til børn og unge

ICDP er et program, der udvikler relationer og samspil mellem børn og forældre eller øvrige omsorgspersoner, der er en del af familiens netværk. Målet er at forbedre de voksnes evne til at indgå i udviklingsstøttende relationer til børn.

ICDP er et forebyggende program, der arbejder med at styrke kvaliteten i samspillet mellem børn og forældre for derigennem at understøtte barnets udvikling.

Programmet er målrettet forældre og øvrige omsorgspersoner, der er en del af familiens netværk for børn i alderen 0-18 år. Herudover henvender ICDP sig også til fagpersoner, som arbejder med børn og unge. ICDP-programmet består af otte forældregruppemøder, der hver har et tema for godt samspil. De otte samspilstemaer har fokus på at forbedre de voksnes sensitivitet og forståelse for det relationelle samspil.

I ICDP arbejdes der med omsorg for børn og unge gennem tre elementer:

  1. emotionel tryghed
  2. vejledning samt støtte til selvkontrol
  3. opnåelse af sociale færdigheder.

For professionelle, eksempelvis fagpersoner i blandt andet dagpleje, børnehaver og skoler, tilbydes kurser i programmet, hvor der udvikles relationskompetencer og vejledningsfærdigheder. Formålet med at arbejde med ICDP i en professionel sammenhæng er at fremme positive relationer mellem fagpersoner og de børn og unge, som fagpersonerne arbejder med.

Professionelle kan uddannes til at blive ICDP-vejledere, hvilket bliver foretaget af ICDP-trænere.

Du kan læse mere om ICDP-uddannelser på UCNs hjemmeside.

ICDP arbejder ud fra en anerkendende, relations- og ressourceorienteret tilgang, der baserer sig på udviklingsteoretisk forskning.

ICDP programmet har en anerkendende, relations- og ressourceorienteret tilgang, hvor det grundlæggende mål er at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser. Grundtanken i programmet er, at den bedste måde at hjælpe et barn på, er ved at hjælpe barnets omsorgspersoner – primært forældrene.

Tilgangen har til formål at øge omsorgspersonernes relationskompetence og selvrefleksion, bidrage til bedre samspil mellem barn og voksne samt styrke barnets og omsorgspersonernes psykiske velbefindende.

Det teoretiske grundlag for ICDP bygger på udviklingsteoretisk forskning om børns tilknytning og behov for positive relationelle samspil. I ICDP kommer det til udtryk gennem en følelsesmæssig, en lærende og en regulerende dialog, som tilsammen er grundlaget for arbejdet med mennesker i udvikling og læring.

Forskellige skandinaviske studier af virkningen af ICDP viser en positiv effekt på forældreadfærd og oplevelse af forældreevner. Herudover reducerer programmet forældre-barn konflikter.

Der er foretaget forskellige studier af virkningen af ICDP blandt forældre, omsorgspersoner og fagpersoner.

Positive resultater hos forældre

Norske studier viser, at deltagelse i ICDP forbedrer forældres strategier og holdninger i forhold til børneopdragelse. Lignende positive resultater peger på forbedret forældreadfærd og øget emotionel sensitivitet, samt reduktion af forældre-barn konflikter. Samlet set ses forbedringer i forældres mestring og børns pro-sociale adfærd (Brekke et al., 2022).

Fagpersoners erfaringer med ICDP

En evaluering af et efteruddannelsesforløb for familiebehandlere i Kolding Kommune viser, at den positive og anerkendende tilgang i ICDP er virksom overfor de udfordringer, forældre står overfor i deres bestræbelse på at blive gode forældre. Arbejdet med ICDP i praksis skaber fokus på detaljer og respekt for små fremskridt (Miller, 2014).

Et svensk studie har undersøgt effekten af implementering af ICDP i skole og finder, at tilgangen kan fremme positive relationer mellem lærere og elever samt forbedre skolepræstation (Berggren et al., 2021).

ICDP-programmet for forældre og omsorgspersoner består af otte gruppemøder. Danske erfaringer danner grundlag for drivkræfter og barrierer i implementeringen af ICDP.

Gruppeforløb

Programmet udbydes til forældre og øvrige omsorgspersoner, der er en del af familiens netværk. Gennem den anerkendende, relations- og ressourceorienterede tilgang, arbejdes der med omsorgsgiverens egen forståelse og erfaringer. Programmet består af otte ugentlige gruppemøder af cirka to timers varighed. Hvert gruppemøde tager udgangspunkt i et samspilstema, fx ’Vis glæde og positive følelser for den anden’.

Læs mere om forløbet ved at klikke her.

Implementeringserfaringer

Studier viser, at forældreevnen især udvikles, når professionelle i samspil med forældrene kan demonstrere, hvordan samspilstemaerne kan bruges og dermed guide til positive samspil (Holm & Næsby, 2020).

Drivkræfter og barrierer

Drivkæfter, der fremmer implementering og forankring af ICDP blandt danske faggrupper (Schjoldager, 2010; Miller, 2014):

  • Medarbejdernes motivation
  • Undervisningsforløbets indhold
  • Kollegial sparring

Barrierer, der hæmmer implementering (Holm & Næsby, 2020):

  • Forkert timing, fx i form af omstrukturering i medarbejderens organisation
  • Uklare organisatoriske rammer
  • Tidsmæssige ressourcer

ICDP henvender sig til forældre og øvrige omsorgspersoner, der er en del af familiens netværk for børn i alderen 0-18 år, samt til fagpersoner i blandt andet dagpleje, børnehaver og skoler.

Målgruppen for ICDP er forældre og øvrige omsorgspersoner, der er en del af familiens netværk for alle børn i alderen 0-18 år. ICDP-programmet kan blandt andet anvendes til:

  • familier generelt
  • familier fra etniske minoritetsgrupper
  • familier, der lever i stress og fattigdom
  • familier, der lever under beskyttelse
  • pleje- og adoptivfamilier
  • forældre til børn med særlige behov – herunder børn med funktionsnedsættelse
  • forældre, der er i fængsel.

Tilgangen er også rettet mod pædagoger, lærere og andre professionelle. Programmet henvender sig således også til fagpersoner i blandt andet dagpleje, børnehaver og skoler (UCN, u.å.).

Kontakt

Maria Aksglæde Dellgren
S: Faglig konsulent