Børn og unge i indsatsen oplever bedre trivsel og har mindre fravær. Fagprofessionelle vurderer, at modellen er meningsfuld og kan styrke den helhedsorienterede indsats.
Tre kommuner har bidraget til udvikling af modellen. Kommunerne oplever, at modellen er meningsfuld, og at den kan styrke helhedsorienterede indsatser med afsæt i barnets eller den unges behov.
Bedre trivsel og mindre fravær for børnene og de unge
Børn og unge i indsatsforløbene har en forbedret trivsel fra før til efter forløbet. Samtidig er de i mindre grad påvirket af faktorer, som gør det svært for dem at være i skolen, og hovedparten har mindre fravær ved afslutning af forløb.
Resultaterne for målgruppen skal dog tages med det forbehold, at datagrundlaget for målingerne er varierende og relativt lille.
Virksomme elementer
Barnets og den unges motivation er en forudsætning for udbytte af indsatsen. Det er afgørende, at barnet eller den unge inddrages og føler sig lyttet til. Evalueringen peger også på vigtigheden af, at skolen er fleksibel, og at fagprofessionelle har gode relationskompetencer.
Det understøtter den helhedsorienterede indsats, når skolen, kom-i-skole-teamet og kommunens socialforvaltning arbejder tæt sammen. Det lykkes dog kun i begrænset omfang, og evalueringen peger på, at der er et vigtigt potentiale forbundet med tidlig inddragelse af socialområdet.
Læs mere
I evalueringen på sbst.dk kan du læse mere om resultater og erfaringer.