Det er vigtigt, at de to centrale personer i en familierådslagning, initiativtageren og samordneren, har grundigt kendskab til metodens udgangspunkt og praktiske udførelse.
Familierådslagning består af en forberedelsesfase, et møde og en opfølgning. På mødet får netværket til opgave selv at udvikle et forslag til en plan, som efterfølgende bliver gennemgået og eventuelt revideret i samarbejde med fagpersonerne.
For at implementere familierådslagning skal initiativtagere oplæres og der skal uddannes samordnere, som kender metodens teoretiske- og værdimæssige udgangspunkt og praktiske udførelse.
Initiativtageren
Initiativtageren kan fx være barnets eller den unges børne- og ungerådgiver, men det kan også være en pædagog, en lærer eller en anden fagperson, som vurderer, at der er behov for at afholde en familierådslagning for at støtte op om barnet eller den unge i dets hverdag.
Samordneren
Samordneren er en uvildig person, der får til opgave at planlægge selve mødet. Det indebærer, at samordneren kontakter alle de inviterede fra barnets, den unges og forældrenes netværk, ofte ved hjemmebesøg, for at forberede dem på, at familierådslagning er et forum, hvor netværket selv skal udarbejde en plan for barnets bedste.