Formålet med at iværksætte støttende indsatser er at sikre, at barnet eller den unge kan opnå de samme muligheder for omsorg, læring, personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.
Kommunen er forpligtet til at vælge den indsats, som må forventes at kunne imødekomme barnets eller den unges behov for særlig støtte på bedst mulige måde. Valget af indsats skal afspejle det samlede behov, som den socialfaglige vurdering peger på, og indsatsen skal tilpasses barnets eller den unges hverdagsliv og fremme trivsel og udvikling.
Det er af stor betydning for barnet eller den unge og familien, at der sættes ind med den rette indsats til rette tid, så barnet eller den unge og familiens situation håndteres og ikke forværres. Ved ventetid på iværksættelse af indsatser kan der være risiko for, at støttebehovet forværres eller ændrer sig, så den valgte indsats ikke længere matcher behovet. Yderligere kan der være risiko for, at familiens motivation for den ønskede forandring falder, og at barnet eller den unge, familie og netværk mister tilliden til, at de får hjælp.
Det har afgørende betydning i arbejdet med at styrke barnets eller den unges trivsel, mestringsevne og relationer, at der tages udgangspunkt i barnets eller den unges hverdagsliv. Det er i hverdagslivet med skolegang, fritidsinteresser og venner, at barnets eller den unges fællesskaber skal bestå, både under og efter en indsats. En god skolegang er en af de mest betydningsfulde enkeltstående faktorer for, hvordan børn og unge i udsatte positioner klarer sig senere i livet og lykkes med at etablere en selvstændig voksentilværelse.
Børn og unge i udsatte positioner har højere skolefravær, flere skoleskift og trives dårligere i grundskolen. Det har væsentlig betydning for deres muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse og medvirker til at give dem dårlige muligheder senere i livet.
Samtidig er det afgørende, at arbejdet med at bringe barn, ung og familie tættere på et almindeligt hverdagsliv ikke sker på bekostning af kvalitet og kontinuitet i indsatsen.
Indsatsen skal til enhver tid matche barnets eller den unges behov med henblik på at styrke barnets eller den unges egen mestring af hverdagslivet. Således kan anbringelse af barnet eller den unge vurderes at være den mest relevante indsats fra starten, hvis det er den rette løsning for det enkelte barn eller den enkelte unge.