Et kommunalt beredskab er et lovpligtigt, skriftlig dokument, der skal vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Beredskabet skal medvirke til, at der reageres hurtigt og kvalificeret ved mistanke eller viden om overgreb mod et barn eller en ung.
Det sikres ved, at fagpersoner er opmærksomme på børn og unge, der udviser tegn og reaktioner på overgreb, og ved at disse fagpersoner kender kommunes procedurer i overgrebssager.
Beredskabet skal indeholde kommunens initiativer til forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge. Det skal også indeholde handleveje for medarbejdere og ledere, når der opstår mistanke eller viden om overgreb.
Endelig bør det beskrive, hvordan det tværfaglige samarbejde i kommunen fungerer, samt hvordan myndighed samarbejder med f.eks. børnehus, politi, sundhedsvæsen, familieretshus, krisecenter m.m.
Beredskabet kan også opfattes som et strategisk dokument, hvor chefniveauet har mulighed for at sætte en retning og konkrete anvisninger for, hvordan det forventes, at der arbejdes med forebyggelse, opsporing og håndtering af overgreb i kommunens forskellige afdelinger og institutioner.
Det kommunale beredskab bør skabe sammenhæng i kommunens samlede indsats mod overgreb mod børn og unge. Det er således centralt, at beredskabet afspejler kommunens organisering og praksis på området.
Samtidig er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem det kommunale beredskab og kommunens øvrige centrale dokumenter såsom børne- og unge politik, tværfaglige samarbejdsmodeller, underretningsguider m.m. På den måde øges sandsynligheden for, at beredskabet er anvendeligt for ledere og medarbejdere.