Mange fagpersoner bliver påvirket følelsesmæssigt, når de møder børn og unge, der er udsat for omsorgssvigt. Dette gælder ikke mindst, når det drejer sig om overgreb. Overgreb er et tabubelagt emne, der kan vække følelser af vrede, afsky og fordømmelse – og ikke mindst tvivl.
Reaktionerne afspejler og hænger sammen med de grundlæggende kulturelle værdier, holdninger og adfærdsnormer, som vi er præget af og identificerer os med.
De fem dynamikker
SISO har med udgangspunkt i forskning og i samarbejde med eksperter på overgrebsområdet identificeret nedenstående fem dynamikker:
- Benægtelse – ”Det kan simpelthen ikke passe”
- Normalisering – ”Sådan er det vel blandt børn og unge i dag”
- Bagatellisering – ”Det kunne jo have været værre”
- Hjælpeløshed – ”Der er ikke noget, jeg kan gøre”
- Dramatisering – ”Det er forfærdeligt, vi må straks gøre noget”
De fem dynamikker kan komme i spil, når man arbejder med bekymring eller mistanke om overgreb.
Dynamikkerne er ofte ubevidste for dem, der rammes af dem. Hvis de får lov at fylde, kan de i værste fald udvikle sig til en fælles tilgang/forståelse på en arbejdsplads og forhindre opsporing af børn og unge, som er udsat for overgreb.
Derudover kan ledere og medarbejdere på børne- og ungeområdet over tid blive blinde for mistrivsel eller ændre deres grænser for bekymring. Det kan f.eks. ske i et område med mange socialt udsatte familier, hvor mistrivsel er så udbredt, at man kommer til at opfatte mistrivsel som det almindelige.
Omvendt kan det også ske i områder med socialt velstillede familier, hvor man eksempelvis kan have en forventning om, at overgreb ikke kan finde sted.
Det er vigtigt med en kultur, hvor der reflekteres over ubevidste reaktionsmønstre og ’blinde pletter’ både individuelt og på institutionsniveau. Det kræver en åben og dialogbaseret kultur, hvor der er plads til at tale om de dilemmaer og barrierer, der kan være forbundet med at opspore overgreb. Med andre ord er det en forudsætning for at lykkes med tidlig opsporing af overgreb, at det er fagligt acceptabelt at være i tvivl, give udtryk for usikkerhed og at søge støtte til opgaven.