PECS har en positiv effekt ift. at styrke kommunikationen og sprogudviklingen hos børn og unge med autisme på relativ kort tid.
I et engelsk RCT-studie fra 2011, som belyste effekten af PECS-træning ift. at opnå spontan kommunikation. Studiet involverede 84 børn i alderen 4 til 10 år med autisme, som gik i grundskole, og som ikke brugte PECS før. Studiet konkluderer, at PECS har en positiv effekt i forhold til at styrke kommunikation og sprogudvikling, særligt for børn med autisme. (Gordon et al., 2011).
Forskningen viser også, at PECS udvikler barnets evne til at tage initiativ til kommunikation, generalisere de tillærte kompetencer efter PECS’s systematik og understøtte sprogudvikling (Frost & Bondy, 2002).
Sideeffekter med PECS
Der er dokumenteret positive sideeffekter af PECS, fx udvikling af spontan og sproglig imitation. Barnet taler i længere og mere komplekse sætninger. Sideeffekterne opleves særligt, når manualen bliver fulgt, og når der arbejdes med høj grad af nøjagtighed (Frost & Bondy, 2002).
Kilder
Gordon, K. et al. (2011). A Communication-Based Intervention for Nonverbal, Children With Autism: What Changes? Who benefits? Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 79(4): 447-457.
Frost, L. & Bondy, A. (2002). The Picture Exchange Communication System Training Manual (2nd edition). Newark, DE: Pyramid Educational Products, Inc.