I Danmark er der erfaring med seks forskellige peer-støttemodeller til borgere med psykiske vanskeligheder. Modellerne er målrettet både modtagere af peer-støtte, peer-støttegivere og organisationerne, hvor peer-støtten tilbydes samt dennes medarbejdere.
De danske erfaringer viser, hvilken virkning peer-støttemodellerne har på peer-støttemodtagere, peer-støttegivere og peer-støtte organisationer.
Modtagere af peer-støtte
Den første målgruppe for peer-støtte-modellerne er modtagerne af peer-støtte. Der er her tale om borgere over 18 år med psykiske vanskeligheder, som enten er:
- modtagere af psykosociale indsatser i kommunerne
- modtagere af ambulant psykiatrisk behandling
- indlagte patienter.
Peer-støttegivere
Peer-støttegiverne er den anden målgruppe for peer-støttemodellerne. Peer-støtterne er borgere over 18 år med brugerbaggrund, der har gennemgået en personlig recoveryproces. Der kan både være tale om lønnede og frivillige peer-støttegivere.
Organisationer og deres medarbejdere
Den tredje målgruppe, som peer-støtte modellerne er målrettet, er den organisation, der tilbyder peer-støtten, og organisationens medarbejdere.
Peer-støtte kan favne bredt
Peer-støtteindsatser kan favne bredt og omfatte andre målgrupper end borgere med psykisk vanskeligheder. Peer-støtte kan udspille sig i mange forskellige former for indsatser både på tværs af regioner, kommuner og civilsamfund. Der er således et stort potentiale i mere brug af medarbejdere, frivillige og mentorer med erfaringskompetencer i sociale indsatser.