KRAP er teoretisk og metodisk forankret i en kognitiv forståelse og i et ressourcefokuseret menneskesyn. KRAP er en tænkning, et menneskesyn og redskaber til at skabe et systematisk og velunderbygget pædagogisk arbejde. KRAP tager udgangspunkt i søjlemodellen.
KRAP er baseret på kognitive teorier og en anerkendende tilgang, hvor der anvendes en række skemaer til at styrke det pædagogiske arbejde. Menneskesynet tager udgangspunkt i den positive psykologi, der fokuserer på borgernes ressourcer og udviklingspotentiale.
KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, hvor elementerne fungerer sammen som en helhed, ikke separat.
KRAP’s søjlemodel
I KRAP arbejder man med en udviklings- og procesmodel, der kaldes søjlemodellen. Modellen indeholder tre søjler, der bruges til at systematisere det pædagogiske arbejde og skabe et overblik og udvikling.
Modellen består af tre søjler:
- Registrering og afdækning: Dokumenterer borgerens situation, grundvilkår og ønsker via afdækning, registrering og dokumentation.
- Analyse, forståelse og sammenhæng: I samarbejdet med borgeren om dennes udvikling, er der en forudsætning at den professionelle forstår de data og den dokumentation, som søjle 1 har bidraget med.
- Ændring og udvikling: Indeholder træning af færdigheder og målsætning for borgerens udvikling.
Til hver søjle er der tilhørende arbejdsredskaber (skemaer m.m.), der skaber rammer for forståelse i det pædagogiske arbejde og bruges i cirkulære processer. Processerne kan være præget af gentagelser afhængig af det kontekstuelle, situationen, kendskab til borgeren, ændringer der ønskes m.fl.
Manual til KRAP
Rambøll har udarbejdet en detaljeret manual til metoden KRAP.
Du kan finde manualen til KRAP her.