Caseformuleringsbaseret behandling er afprøvet i Danmark. Erfaringerne peger på, at metoden med fordel kan anvendes i praksis. Der er ingen formelle uddannelseskrav til behandleren.
I Danmark er caseformuleringsbaseret behandling til børn med angst afprøvet af Center for Angst, Københavns Universitet. I afprøvningen var alle behandlere ikke specialister i kognitiv adfærdsterapi, men nogle modtog træning undervejs (Esbjørn et al., 2013). På Angstklinikken, Aarhus Universitet, har man i 2015 afsluttet et effektstudie af individuel caseformuleringsbaseret kognitiv adfærdsterapi til unge med angst (Lundkvist-Houndoumadi et al., 2016).
Perspektiver på implementering på baggrund af forskningsstudier
Forskningen viser, at effekten af kognitiv adfærdsterapi på en specialiseret universitetsklinik er mere effektiv end kognitiv adfærdsterapeutisk behandling i klinisk praksis uden for universitetsklinikkerne.
Det kan blandt andet skyldes, at forskere på universitetsklinikkerne er bedre til at sikre nøjagtighed ved behandling og anvendelse af protokol (Ishikawa, 2007). Derudover er specialiserede forskningsklinikker tilbøjelige til at give mere behandling og ansætte specialiserede terapeuter, der modtager mere tilsyn og uddannelse sammenlignet med hverdagens klinikker (Spielmans et al., 2010; Esbjørn et al., 2013).
Kilder
Esbjørn, B. H. et al. (2013): Exploring the effect of case-formulation driven CBT for children with anxiety disorders: A feasibility study. Behavioral and cognitive psychotherapy, 2013 Aug 13: pp. 1-11
Lundkvist-Houndoumadi, I. et al. (2016): Effectiveness of an Individualized Case Formulation-based CBT for Non-responding Youths with Anxiety Disorders. Journal of Child and Family Studies.
Ishikawa, Si. (2007): Cognitive Behavioural Therapy for Anxiety Disorders in Children and Adolescents:A Meta-Analysis (kan lånes gennem bibliotek.dk). Child and Adolescent Mental Health Volume 12, No. 4, 2007, pp. 164–172
Spielmans, G. I. et al. (2010): The efficacy of evidence-based psychotherapies versus usual care for youths: controlling confounds in a meta-analysis. Psychotherapy Research, 20: pp. 234–246.11