Der er foretaget flere effektstudier af ART, som bl.a. viser, at børn og unge, der undervises i ART, efterfølgende udviser signifikant mindre aggressiv adfærd og øgede sociale kompetencer.
Der er fundet positive effekter af ART-programmet i et norsk og et australsk studie. Et svensk metastudie viser også tendenser til positive resultater.
Norsk studie viser positiv effekt blandt skolebørn
Et norsk studie af et ART-forløb til 112 skolebørn viser, at forløbet har en positiv effekt på både de sociale kompetencer og de adfærdsmæssige problemer. Derudover påviser studiet, at børnene udviser en højere grad af empati, bedre selvværd og evne til selvbeherskelse (Langveld et al., 2012).
Australsk studie viser reduktion i aggressivitet hos unge i kriminalitet
Et australsk forsøg med ART til 18-20 årige unge i kriminalitet påviser en signifikant reduktion i de unges selvrapporterede aggressive adfærd og tankegang. 20 mænd deltog i studiet, og det påviser ingen signifikante forbedringer, ift. hvorvidt de unge begår ny kriminalitet, når der sammenlignes med sædvanlig behandling (Currie et al., 2012).
Svensk metastudie viser tendenser til positive resultater
Et svensk metastudie, der ser på tværs af internationale effektstudier af ART til personer over 12 år, viser positive effekter ift. programmets tre komponenter og recidiv til antisocial adfærd (Brännström et al., 2016).
Læs mere
Læs en evaluering af implementering af det kognitive behandlingsprogram ART
Kilder
Brännström, L. et al. (2016). Aggression replacement training (ART) for reducing antisocial behavior in adolescents and adults: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, Vol. 27: 30-41.
Currie, Matthew et al. (2012). Aggression Replacement Training (ART) in Australia: A Longitudinal Youth Justice Evaluation. Psychiatry, Psychology and Law, Vol. 19(4): 577-619.
Langeveld, Johannes et al. (2012). Social Competence as a Mediating Factor in Reduction of Behavioral Problems. Scandinavian Journal of Educational Research, Vol. 56(4): 381-399.