Læringsforløb for unge med autisme

2024

Læringsforløb til unge med autisme skal støtte unge i overgangen til et selvstændigt voksenliv. Læringsforløbet består af et gruppeforløb og individuel støtte samt et valgfrit gruppeforløb for de unges forældre.

Læringsforløbet er målrettet unge med autisme i alderen 16-30 år med normalbegavelse, samt unge med en begavelse, der ligger lidt under normalområdet. Formålet med indsatsen er at støtte de unge i overgangen til et selvstændigt voksenliv, herunder at støtte de unge i at kunne indgå i sociale fællesskaber og at kunne klare praktiske gøremål i et voksenliv.

Læringsforløbet varer 20 uger og består af gruppesessioner med forskellige temaer, bl.a. selvforståelse, praktiske færdigheder, uddannelse og job. Der er også udviklet et valgfrit sideløbende gruppeforløb til de unges forældre, så de kan få flere redskaber til at støtte deres barn i overgangen til voksenlivet.

Forløbene tager afsæt i en recovery-orienteret tilgang med fokus på de unges ønsker, behov og motivation.

Seks kommuner har modnet og afprøvet læringsforløbet og i alt 116 unge har gennemført et forløb. Evalueringen viser, at de unge har fået positivt udbytte af at deltage i læringsforløbene. Deltagende kommuner vurderer, at forløbet er gavnligt og lærerigt.

Der er udarbejdet en omkostningsvurdering på læringsforløbene.

Læringsforløbet er målrettet unge med autisme i alderen 16-30 år med normal begavelse eller begavelse lige under normalområdet, samt deres forældre.

Målgruppen er unge og unge voksne med autisme i alderen 16-30 år med normal begavelse, samt unge med en begavelse, der ligger lige under normalområdet. Målgruppen er bred og varierer både i forhold til funktionsniveau og hvilke støttebehov, de har. Det varierer derfor også, hvad et selvstændigt voksenliv indebærer for den unge.

De unges bopæl

Der er udviklet to udgaver af læringsforløbet. De er målrettet hhv. unge, der er hjemmeboende, og unge, der bor i egen bolig. Temaerne på modulerne er de samme, men varierer efter 1) at støtte den unge i at bo i egen bolig eller 2) at støtte den unge i på sigt at skulle flytte hjemmefra.  

Gruppeforløb til forældre

Sideløbende med forløbet til de hjemme- eller udeboende unge, er der et valgfrit gruppeforløb for forældre. Dette varer 5-10 uger med ugentlige aktiviteter af 2 timers varighed. Formålet med forældreforløbet er at øge forældrenes mulighed for at støtte deres barn i overgangen til et selvstændigt voksenliv.

Læringsforløbet består af gruppesessioner over en periode på 20 uger. Indholdet i læringsforløbet er baseret på recovery og en ressourcefokuseret tilgang, hvor de unges ønsker, behov og motivation er udgangspunkt.

Læringsforløbet er baseret på recovery og en ressourcefokuseret tilgang. Det betyder, at udgangspunktet for forløbene er de unges ressourcer, inddragelse af den unges perspektiv og en grundforståelse af, at forandring og udvikling er mulig for de unge. I forløbene tages der derfor afsæt i den unges ønsker, behov og motivation, og der arbejdes med en handleplan, som den unge udfylder.

Læringsforløbet

Læringsforløbet varer 20 uger og består af 10 moduler, der kan holdes over to eller flere gruppesessioner ved behov. De overordnede temaer for forløbet er livsmestring, udvikling af kompetencer og færdigheder, samt dannelse af netværk og rollemodeller på tværs af de unge.

Alle moduler er gruppebaserede. Hvert modul følger den samme fremgangsmåde og dagsorden uanset tema, så indhold og sessionens forløb er forudsigelig for de unge. Hvert modul arbejder både med check-ind øvelser, oplæg om dagens tema og drøftelser på tværs af de unge, hvor de unge har mulighed for at bruge deres egne erfaringer.

Der er udviklet manualer til alle moduler af gruppeforløbet, ligesom der er udviklet logbøger og øvrigt materiale til brug under forløbene.

Find materialerne til læringsforløbet her på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.

Erfaring fra modning af indsatsen viser, at implementering af forløbet bl.a. kræver nogle særlige kompetencer hos de involverede medarbejdere, og samarbejde mellem børne- og voksenområdet i kommunen.

Læringsforløbet er blevet udviklet af Social- og Boligstyrelsen og PwC i samarbejde med seks kommuner i perioden 2020-2022.  Udviklingen har vist, at der er nogle centrale forudsætninger for en succesfuld implementering.

Kompetencebehov

Hos medarbejdere, der er involveret i læringsforløbet, kræver indsatsen følgende kompetencer:

  • Stor indsigt i målgruppen af unge med autisme for at kunne tilpasse støtten og gruppeforløbet til de unges behov og funktionsniveau.
  • At gruppevejleder kan koble viden om målgruppen med viden om gruppefacilitering.
  • Indsigt i temaerne, der indgår i gruppeforløbene, og viden om hvordan disse kan omsættes i gruppedrøftelser og øvelser.

Centrale forudsætninger for implementering

Forudsætninger for succesfuld implementering og gennemførsel af indsatsen:

  • Det kræver et tæt samarbejde mellem individuelle støttepersoner og gruppevejledere at få succes med læringsforløbet.
  • En gruppestørrelse på 8-10 personer er mest hensigtsmæssig af hensyn til god gruppedynamik og økonomisk rentabilitet.
  • Ledelsesmæssig opbakning og nødvendige implementeringsressourcer er væsentlige for succesfuld implementering.
  • Vigtigt at etablere samarbejde mellem bl.a. børne- og voksenområdet.
  • Rekruttering af de unge kræver, at kendskabet til læringsforløbet er bredt forankret organisatorisk.

En evaluering foretaget i forbindelse med udviklingen af læringsforløbet viser positive resultater for de unge og de kommunale fagpersoner. Forældrenes udbytte af forløbet viser blandede oplevelser.

VIVE har evalueret læringsforløbet i 2022. Der er foretaget en før- og eftermåling af læringsforløbets virkning på baggrund af resultater fra 116 unge med autisme og 55 forældre.

Positiv vurdering af forløbet

Læringsforløbet er forbundet med positive oplevelser og udvikling hos de fleste unge. Resultaterne viser, at størstedelen oplever en positiv trivsel fire måneder efter forløbets afslutning. Mange unge vurderer særligt gruppeforløbet positivt, idet de opnår nye netværk, styrkede sociale kompetencer, større selvtillid og succesoplevelser ved at møde ligesindede.

Udbytte af forældreforløb

Forældrenes udbytte er blandede. Lidt under halvdelen af forældrene vurderer indsatsen positivt og føler sig bedre i stand til at støtte de unge. De oplever at have gavn af det opbyggede netværk med ligesindede forældre. Den anden halvdel finder ikke, at de er blevet bedre til at støtte deres barn, og har derfor ikke haft stort udbytte af at deltage.

Medarbejdernes udbytte

De kommunale fagpersoner er positivt overraskede over læringsforløbet. Der var skepsis omkring, hvorvidt målgruppen ville få et udbytte af at indgå i gruppeforløb. Ved afslutning af udviklingsperioden peger alle kommuner dog på, at de har lært meget om målgruppen af unge med autisme gennem læringsforløbet.

Kilder

VIVE, 2023. Evaluering af læringsforløb for unge med autisme.

En omkostningsvurdering viser prisen på læringsforløbet både samlet og for den enkelte unge. Kommunerne vurderer, at indsatsen er relevant at arbejde videre med.

Evaluering af læringsforløbet viser, at et forløb på 20 uger med gruppeforløb og individuel støtte koster omkring 342.700 kr. Dette er beregnet ud fra de timer, kommunerne har brugt på at implementere og afholde aktiviteterne i læringsforløbet. Det svarer til 51.200 kr. pr. deltager, der gennemfører forløbet, beregnet ved 6,7 deltagere pr. forløb.

Ved at fratrække udgiften til basisalternativet (fx støtte efter SEL § 52, stk. 3, § 82 eller § 85) bliver nettoomkostningen pr. deltager pr. forløb ca. 30.000 kroner.

I evalueringen angiver kommunerne, at læringsforløbet er relevant at arbejde videre med som kommunal drift, og at der er et rimeligt forhold mellem ressourcer og resultater, når nettoomkostningerne tages i betragtning.

Læs mere i evalueringsrapporten.

Kontakt

Katrine Briks Ottesen

Kort om indsatsen

Målgruppe: Unge med autisme i alderen 16-30 år.
Tilgang eller metode:
Indsats tilrettelagt som et læringsforløb.
Erfaringer: Danske
Implementeringsguide: Nej
Forventet virkning: Øget social trivsel, øget netværk, øget selvstændighed
SØM beregning: Nej