Erfaringer viser, at den rette balancegang mellem tilpasning af og loyalitet over for programmet, regelmæssig uddannelse, grundig forberedelse og en god organisering er væsentlige faktorer for at opnå en succesfuld implementering af De Utrolige År.
I Danmark udbydes en uddannelse til gruppeleder i forældreprogrammet DUÅ Førskole af Center for ADHD. Uddannelsen løber over ca. to år, og personalet leverer gruppeforløb til forældre fra uddannelsen påbegyndes. Gruppeleder opnår certificering i uddannelsen.
Vigtigt med uddannelse og vejledning af DUÅ-gruppeledere
Regelmæssig uddannelse og vejledning af gruppelederne er afgørende for, at programserien kan implementeres med loyalitet over for kerneprincipperne, og for at programmet kan tilpasses den lokale kontekst. Gruppelederne kan herigennem rustes til at reflektere over brugen af programmets øvelser, materialer og teknikker.
Implementeringserfaringer med DUÅ
Kommunale erfaringer med DUÅ Førskole viser, at det er centralt at være opmærksom på de lokale rammer for implementeringen når der skal skabes et stærkt implementeringsmiljø. Det indebærer at:
- der skabes en grundig afklaring af, hvem målgruppen er
- der laves et sikkert, klart og synligt visitationssystem
- de fysiske og praktiske rammer er på plads
- der ansættes personale, der er forandringsparate og som kan arbejde manualbaseret og med grupper
- der ansættes minimum fire terapeuter (Socialstyrelsen 2011).
Kilder
Socialstyrelsen (2011). Evaluering af De Utrolige År. Slutrapport. Kbh.: Rambøll Management Consulting A/S.