Internationale randomiserede kontrollerede studier viser positiv effekt ved behandling af angst hos børn med Biblioterapi. Resultaterne af disse studier viser, at Biblioterapi, suppleret med telefonkonsultationer med terapeuten, har størst effekt.
Biblioterapi er blevet afprøvet af Angstklinikken, Aarhus Universitet, i en lettere tilpasset form.
Undersøgelsens resultater viste, at Cool Kids-behandlingen var mere effektiv end Biblioterapi, men at Biblioterapien havde en god effekt på de fleste børn i forsøget. I alt modtog 89 børn behandling. De blev tilfældigt tildelt enten Cool Kids-behandling eller Biblioterapi. Inklusionskriterierne var, at barnet var i alderen 7-12 år, og at det var diagnosticeret med en angstlidelse (CEBU, 2020).
Australsk forskning af programudvikler
Randomiserede kontrollerede forsøg med Biblioterapi viser, at børn med angst har gavn af behandlingen.
- En række internationale randomiserede forsøg med Biblioterapi viser, at:
Biblioterapi, suppleret med faste telefonkonsultationer med terapeuten, har den bedste effekt (Lyneham & Rapee, 2006).
- Biblioterapi er ikke lige så effektiv som behandling med Cool Kids-programmet, men stadig effektfuld. I studiet sammenholdes effekten af Biblioterapi både med effekten af det gruppebaserede Cool Kids-program og med en ventelistekontrolgruppe (Rapee et al., 2006).
- For de fleste børn, blev den positive effekt fastholdt 3-5 år efter indsatsen og meget få fik tilbagefald. Hverken børnenes alder, grad af angst, komorbiditet eller diagnose forudsagde noget om effekten. Dog var ældre børn samt de børn, som ikke gennemførte indsatsen, længere tid om at overvinde angsten (Brown et al., 2017).
Kilder
Brown, A., Creswell, C., Barker, C., Butler, S., Cooper, P., Hobbs, C. and Thirlwall, K. (2017). Guided parent-delivered cognitive behaviour therapy for children with anxiety disorders: Outcomes at 3- to 5-year follow-up.. Br J Clin Psychol, 56: 149-159.
CEBU (2020). Cool Kids - biblioterapi. Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge (CEBU), Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
Rapee, R. M. et al. (2006). Bibliotherapy for Children with Anxiety Disorders Using Written Materials for Parents: A Randomized Controlled Trial.. Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 74(3): pp. 436-444.
Lyneham, H. J. & Rapee, R. M. (2006). Evaluation of therapist‐supported parent‐implemented CBT for anxiety disorders in rural children. Behaviour Research and Therapy, Vol. 44(9): pp. 1287‐1300.