Mange unge og unge voksne med ADHD har haft en svær skolegang. Deres vanskeligheder og skoleerfaringer kan påvirke deres videre uddannelsesforløb.
En del lykkes ikke med at tage en uddannelse, hvilket har naturlige konsekvenser for deres muligheder på arbejdsmarkedet samt personlige og samfundsmæssige konsekvenser.
Der er kun ganske få begrænsninger for, hvad man som ung eller ung voksen med ADHD kan uddanne sig til, men der kan være forskel på, hvor fleksible og tilpasningsbare uddannelse og undervisere er i forhold til at imødekomme studerende med ADHD’s behov, ligesom der er variation i, hvad uddannelsen tilbyder, fx i forhold til at få den sociale side af studielivet til at fungere.
Ud over indholdet af selve studiet kan det være relevant at undersøge og overveje ting, som fx hvor store krav studiet stiller til den studerendes evne til at strukturere og planlægge sin indsats, hvor stor vægt studiet lægger på gruppearbejde, eller hvordan studiet arbejder med at støtte de studerende socialt og fagligt.
Motivation til uddannelse
Det er vigtigt at lytte til og være nysgerrig på den unges ønsker og drømme for en videregående uddannelse, så mennesker med ADHD er motiveret af både indholdet undervejs og af perspektiverne for deres arbejdsliv fremadrettet.
Det kan være svært at finde motivation i et mål, der er mange år fremme i tiden, hvis man har svært ved at overskue, forstå og planlægge vejen derhen. Her er det væsentligt at vejlede og støtte planlægningen af studielivet, både på det overordnede niveau og helt nede i, hvordan hverdagen som studerende kan se ud.
For mange unge med ADHD kan det være en god idé at arbejde med at opstille delmål og fejre milepæle undervejs.
Trivsel på studiet
Mennesker med ADHD kan trives dårligt på deres studie, hvis rammerne ikke tager hensyn til deres vanskeligheder, eller der stilles for høje krav til deres sociale kompetencer og eksekutive funktioner. Det vil ofte enten betyde, at de falder fra studiet, eller det kan få konsekvenser for deres mentale helbred.
På mange uddannelser fylder det sociale med medstuderende meget. Det er særligt tilfældet på uddannelser med meget holdundervisning og gruppearbejde, men det sociale er også en del af identiteten som studerende.
Det er derfor ofte nødvendigt at tilpasse uddannelsesforløbet til de individuelle behov og ressourcer og støtte den unge eller den unge voksne i at få hverdagen som studerende til at hænge sammen, hvor der både er fokus på det faglige og det sociale på uddannelsen.
Der findes forskellige muligheder for støtte under uddannelsen for mennesker med ADHD, som fx SPS-støtte. Målet er at lette et uddannelsesforløb, der kan være mere krævende for dem, end for andre, på grund af de vanskeligheder, der er kendetegnende ved ADHD.
Hvad der er af muligheder, vil afhænge af uddannelsesstedet, og det er godt at undersøge mulighederne fra start, så man ved, hvad man kan opsøge hjælp til, hvis behovet opstår.
Læs mere om SPS-støtte på www.uvm.dk
Fra uddannelse til arbejdsliv
Når man som ung voksen med ADHD står med sit eksamensbevis, skal man til at foretage ét af livets store skift, hvor man skal omstille sig fra at være studerende til at træde ind på arbejdsmarkedet.
Dette skift kan være præget af store ændringer i hele livssituationen, hvor man måske skal flytte ud af studiebolig, søge job som færdiguddannet, håndtere ændringer i ens sociale netværk og påtage sig en ny rolle som medarbejder på en arbejdsplads.
I denne periode er netværket omkring den unge voksne med ADHD vigtigt, og der kan være brug for særlig opmærksomhed fra kontaktpersoner, vejledere og andre, som kan være med til at støtte op om en tryg overgang fra uddannelse til arbejdsmarked.
Læs mere om overgangen fra ungeliv til voksenliv