I skolen bliver børn mødt af stigende krav og forventninger om fx fordybelse, koncentration, selvstændighed, overblik, indlevelse. Kravene til barnets sociale kompetencer bliver også højere med alderen.
Børn med ADHD har dårligere forudsætningerne for at deltage i hverdagen end deres jævnaldrende, og kan være udfordret i at skulle leve op til de krav og forventninger, de mødes med. Fx kan vanskeligheder med adfærd og koncentration skabe øget risiko for eksklusion fra faglige og sociale fællesskaber, ligesom impulsivitet og utålmodighed kan udfordre relationer til både lærere og klassekammerater.
Børn og unge med ADHD er i stor risiko for fx at have en lavere deltagelse i undervisningen, dårligere trivsel, være socialt isolerede, have svært ved at leve op til skolens normer og udøve selvkontrol. Ofte har børn og unge med ADHD også sværere ved at opnå et godt udbytte af skolegangen. I forhold til deres jævnaldrende er der flere med ADHD, som ikke får 9. klasses afgangseksamen, og derfor også færre som går videre til en almen ungdomsuddannelse.
Indsatser i skolen
Børn med ADHD’s læring, udvikling og trivsel er påvirket af de læringskontekster og fællesskaber, som de er en del af. I hverdagen i skolen eller uddannelsen er det derfor vigtigt, at de fagprofessionelle opsporer mistrivsel og igangsætter individuelt tilpassede indsatser og metoder, der kan understøtte barnets deltagelse.
Afhængig af barnets ressourcer, funktionsniveau og støttebehov vil indsatsen kunne variere i intensitet, form og varighed. Den kan spænde fra specialpædagogiske tilpasninger i miljøet omkring hele børnefællesskabet til helhedsorienterede individuelle indsatser igangsat samtidigt på tværs af skole- og socialområdet.
Flere aktører på området som fx Center for ADHD, Videnscenter om handicap og ADHD-foreningen har viden eller materialer, som på den ene eller anden måde kan bruges til arbejdet.
Anbefalinger for god kvalitet i indsatsen
Læs om, hvordan man generelt kan understøtte børn og unge med ADHD’s trivsel og udvikling i anbefalinger om god kvalitet i indsatsen for børn og unge med autisme og/eller ADHD. Anbefalingerne sætter både fokus på organisering og samarbejde omkring børnene og de unge og på opmærksomheder i den direkte indsats for målgruppen.
Læs anbefalingerne for god kvalitet i indsatsen
Den nationale ADHD-handleplan
Læs om eksempler på forebyggende, foregribende og indgribende indsatser målrettet skolen