Børn udvikler sig gennem meningsfuld og aktiv deltagelse i og samspil med andre børn og voksne. Hvis et barn har udfordringer koblet til opmærksomhed, hyperaktivitet (udadrettet eller indadvendt) og impulsivitet vil det påvirke barnets forudsætninger for at deltage i hverdagslivet i dagtilbud. Fx kan barnet have svært ved at sidde stille under samling eller ofte komme i konflikt under leg, da barnet kan have svært ved at tolke og forstå verden omkring dem.
Udfordringerne kan komme til udtryk i en adfærd, der kan skabe frustration i omgivelserne. Fx kan omgivelserne komme til at opleve barnet som uroligt, uopmærksomt eller forstyrrende.
Det er vigtigt at have øje for, at det er en udviklingsproblematik, der er årsagen til barnets adfærd. Barnets adfærd er et udtryk for noget, som barnet endnu ikke har lært eller fået den rigtige støtte til at mestre.
Indsatser i dagtilbud
Kommunen er, i henhold til dagtilbudsloven, forpligtet til at yde støtte til børn med særlige behov for at tilgodese alle børns trivsel, udvikling og læring. Det pædagogiske personale i dagtilbud har, sammen med andre relevante fagprofessionelle, et ansvar for at opspore og identificere mistrivsel hos børn og i forlængelse deraf igangsætte målrettede indsatser, der understøtter og sikrer, at alle børn har mulighed for at deltage i fællesskabet.
I hverdagen i dagtilbud er det derfor vigtigt at understøtte barnets trivsel, læring og udvikling ved at tilbyde individuelt tilpassede rammer, metoder og indsatser, der kan understøtte det enkelte barns deltagelse.
Afhængig af barnets ressourcer, funktionsniveau og støttebehov vil denne indsats variere, ligesom den kan være tilrettelagt på mange forskellige måder, der kan spænde fra pædagogisk at tilpasse miljøet omkring hele børnefællesskabet, fx gennem at sikre en tydelig struktur i hverdagen, til individuelt specialpædagogiske indsatser, tilpasset det enkelte barn med eller uden specifik ressourcetildeling.
Anbefalinger for god kvalitet i indsatsen
Læs om, hvordan man generelt kan understøtte børn og unge med autismes trivsel og udvikling i anbefalinger om god kvalitet i indsatsen for børn og unge med autisme og/eller ADHD. Anbefalingerne sætter både fokus på organisering og samarbejde omkring børnene og på opmærksomheder i den direkte indsats for målgruppen.
Læs anbefalingerne for god kvalitet i indsatsen
Den nationale ADHD-handleplan
Læs om eksempler på forebyggende, foregribende og indgribende indsatser i dagtilbud