Børne- og ungeliv med ADHD

Når et barn eller en ung har ADHD, kan det have betydning i alle dele af hverdagen og påvirke børn og unge med ADHD’s udvikling og trivsel.

ADHD er en kognitiv funktionsnedsættelse, som hos børn og unge giver forskellige grader af udfordringer, der relaterer sig til opmærksomhed, aktivitetsniveau (udadrettet eller indadvendt) og impulsivitet.
Det betyder, at børn og unge med ADHD kan have sværere ved nogle ting, end deres jævnaldrende, fx at:

  • Indgå i sociale og faglige situationer
  • Overskue konsekvenser
  • Håndtere følelser og indtryk.

Hvordan udfordringerne kommer til udtryk hos den enkelte varierer, og her spiller en række faktorer, som fx alder, begavelse og voksenstøtte ind.

Børn og unge med ADHD er ofte gode til at være i situationer, hvor der sker noget, og hvor der skal tænkes og handles hurtigt. Deres idérigdom og nysgerrighed kan også være en styrke, både i sociale sammenhænge og i relation til at undersøge nye muligheder og interesser.

Barnet eller den unges funktionsniveau har betydning i mødet med omgivelserne, ligesom omgivelsernes rummelighed og forståelse har betydning for barnet eller den unges muligheder for at mestre udfordringerne og udvikle egne potentialer. Derfor kan ADHD påvirke barnets eller den unges udvikling og trivsel.

Afhængig af udfordringerne kan det være relevant at foretage en faglig udredning af funktionsniveau og støttebehov, som kan danne afsæt for, hvilken socialfaglig, pædagogisk eller psykologisk støtte barnet, den unge eller eventuelt familien har behov for.

Læs mere om familieliv med ADHD

Læs mere om dagtilbud og skole med ADHD

Læs mere om uddannelse med ADHD

Børn og unge med ADHD er lige så forskellige som alle andre børn og unge. De har varierende styrker og svagheder, håb og drømme, som de bringer ind i hverdagen og i sociale relationer og venskaber. Men mange af dem har svært ved at aflæse sociale situationer og ved at fastholde venskaber.

ADHD kan for nogle børn og unge fylde meget i relationerne til både andre børn og til voksne i deres hverdag. Det kan give anledning til en del frustration og potentielle konflikter.

Særligt kan de ADHD-relaterede udfordringer omkring energistyring, impulskontrol og følelsesregulering spille en stor rolle i det sociale, hvor børnene måske tænker og reagerer anderledes, end deres jævnaldrende, og måske har svært ved at huske aftaler, følge op på samtaler og holde fokus.

Venskaber for børn og unge med ADHD

ADHD kan spille en rolle, både i positiv forstand, hvor man måske oplever, at der altid sker noget sammen med personen med ADHD, men det kan også være i negativ forstand, hvor relationen fx kan belastes af impulsive handlinger eller manglende fornemmelse for konsekvenser.

Børn og unge med ADHD kan derfor have brug for støtte til at forstå de sociale koder og finde gode måder til at indgå i venskabsrelationer.

Nære relationer kan blive slidt, hvis der ikke er forståelse for de udfordringer, der følger med ADHD. Manglende forståelse kan føre til følelsen af, at vennen med ADHD nedprioriterer venskabet. For at støtte personer med ADHD i deres sociale relationer er det vigtigt at skabe en øget bevidsthed om, hvordan ADHD påvirker dem. Det kan hjælpe med at mindske misforståelser og fremme mere positive og jævnbyrdige venskaber.

Vanskelighederne varierer på tværs af målgruppen, men børnene og de unge kan fx have svært ved at genkende og/eller reagere hensigtsmæssigt på egne og andres følelser, kommunikation, tanker og intentioner og tilpasse deres adfærd til sociale kontekster.

Nogle børn og unge med ADHD kan have behov for støtte til at deltage i sociale sammenhænge. Her kan der på den ene side være behov for at tilpasse omgivelserne, så de matcher barnets forudsætninger.

På den anden side kan der være behov at understøtte, at barnet eller den unge udvikler og træner sine sociale færdigheder, så deres forudsætninger for at deltage i og mestre hverdagslivet øges.

Indsatser, der understøtter mestring

Der findes forskellige indsatser og redskaber, der er rettet mod at understøtte børn og unges mestring og deltagelse i sociale og faglige fællesskaber.

Mestringsluppen

Social- og Boligstyrelsen har, sammen med VIVE og udvalgte kommuner, udviklet et mestringsforløb kaldet "Mestringsluppen". Forløbet sætter fokus på, hvordan man kan understøtte børn og unge med ADHD’s forudsætninger for at mestre og deltage i sociale sammenhænge, og hvordan man samtidig kan arbejde sammen med de voksne omkring barnet i at understøtte barnets udvikling og mestring i fx skole og hjem. Indsatsen og tilknyttede redskaber er beskrevet nærmere i en indsatsbeskrivelse.

Læs mere om indsatsen og de udviklede redskaber

Læs evaluering af modningsarbejdet med Mestringsluppen

Øvrige indsatser og redskaber

Der findes en række foreninger og organisationer på området, hvor man også kan finde viden om og inspiration til, hvordan forældre og fagprofessionelle kan understøtte børn og unges deltagelse i sociale og faglige fællesskaber.

Der findes inspiration til, hvordan man kan arbejde med at tilpasse omgivelserne, så de matcher barnets forudsætninger. Der findes også indsatser, praksisnære råd og redskaber, der understøtter, at barnet eller den unge udvikler sine sociale færdigheder, så deres forudsætninger for at deltage i og mestre hverdagslivet øges.

Nogle børn og unge med ADHD kan have behov for støtte til at have et aktivt fritidsliv. Social- og Boligstyrelsen arbejder derfor i 2023-2026 sammen med udvalgte kommuner for at blive klogere på, hvordan man kan understøtte inklusion af børn og unge med handicap i fritidsfællesskaber.

Gennem projektet skal der udvikles en indsats og understøttende redskaber, som kan guide praksis på området.

Læs mere om projektet og de udviklede redskaber 

Øvrig inspiration

Der findes forskellige publikationer, hvor man kan finde viden om indsatser og inspiration til arbejdet med at understøtte børn og unge med handicap deltagelse i fritidslivet. Fx kan man finde mere inspiration her:

National ADHD handleplan – det sociale område

Tilbud, der gør en forskel – idræt til børn og unge med særlige behov (Materialet giver anbefalinger og inspiration til, hvordan kommuner og foreninger kan understøtte denne gruppe af børn og unges tilknytning til det organiserede idrætsliv).

Der findes også en række foreninger og organisationer på området, hvor man kan finde viden om og inspiration til, hvordan man kan understøtte børn og unges deltagelse i fritidsfællesskaber.

Flere af de store aktører på fritidsområdet har udviklet materialer, specifikt tilpasset brug i deres egne tilbud, og man kan fx finde mere inspiration på ADHD-foreningens hjemmeside, hos Det Centrale Handicapråd og hos Videnscenter om handicap.

Kontakt

Susanne Ploug-Sørensen
S: Specialkonsulent