Inddragelse af børn og unge med ADHD

Når man skal inddrage børn og unge med ADHD i deres sag og i tilrettelæggelse af indsatser kræver det, at fagprofessionelle er klædt på til at imødekomme barnet eller den unges behov.

Børn og unge med ADHD har, ligesom andre børn, ret til at blive inddraget og øve indflydelse på forhold, der vedrører dem. Dette er beskrevet i Barnets lov. Deres perspektiv bidrager med øget viden, ligesom inddragelsen bidrager til at øge barnet eller den unges handlekompetence. Det gælder både i sagsbehandlingen og i den øvrige indsats, at barnets eller børnegruppens perspektiv skal inddrages.

Det kan fx være, når fagprofessionelle skal udarbejde faglige vurderinger af barnet eller når det skal tilpasse og tilrettelægge indsatser og tiltag målrettet det enkelte barn eller børnefællesskabet.

Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv har udarbejdet følgende materialer, som kan inspirere til at styrke inddragelse af børn med handicap.

Podcastserie om inddragelse

Podcastserie i tre episoder, der hver for sig sætter fokus på:

  1. Den organisatoriske rammesætning.
  2. Rådgivers møde med barnet eller den unge.
  3. Rådgivers samarbejde med forældrene om inddragelse af barnet eller den unge.

Find de tre podcasts om inddragelse her

Videnstema – inddragelse af børn og unge med handicap i egen sag

Udgivelsen giver inspiration og handleanvisninger til, hvordan børne- og ungerådgivere og ledere på børnehandicapområdet kan styrke inddragelsen af børn og unge med handicap i praksis. 

Læs mere om videnstema om inddragelse

Inddragelse af børn og unge med autisme i egen sag – et inspirationsmateriale

Udgivelsen inspirerer og støtter børne- og ungerådgivere, som skal inddrage børn og unge med autisme i egen sag med forslag til særlige opmærksomhedspunkter og redskaber, der kan være brugbare i myndighedssagsbehandlingen. Materialet kan også anvendes som inspiration ved inddragelse af andre målgrupper. 

Læs mere om inspirationsmaterialet om inddragelse

Redskaber til inddragelse af børn og unge

Webside med redskaber, som på forskellig vis understøtter børne- og ungerådgivere og andre fagpersoner i at inddrage børn og unge. Redskaberne tager udgangspunkt i det mindset, der præsenteres i Laura Lundys model for børneinddragelse. 

Læs mere om redskaber til inddragelse

Kontakt

Susanne Ploug-Sørensen
S: Specialkonsulent