Netværket omkring barnet har et fælles ansvar for, at barnet med autisme trives. De kan samlet bidrage med viden om barnet og skabe en forståelse af de styrker og udfordringer, barnet har, og i samarbejde støtte trivslen.
Ifølge folkeskolelovens § 39, stk. 1, er skolelederen overordnet ansvarlig for, at alle børn, der er indskrevet i skolen, modtager undervisning. Skolens leder har således en opgave med at følge op på fravær i forhold til det enkelte barn.
Skolelederen er ansvarlig for rammer, organisering og viden, registrering af fravær og samarbejde. Skolelederen skal sikre, at lærere og pædagoger har den nødvendige faglige viden, og at der skabes rum for samarbejde på tværs i organisationen og med forældrene, samt at der er fokus på, hvordan fravær registreres for disse børn.
Rammer, organisering og viden
Folkeskolelovens § 2, stk. 2 fastslår skolelederens ansvar i forhold til undervisningens organisering og tilrettelæggelse. I forhold til rammer, organisering og viden er skolelederen ansvarlig for, at de nødvendige rammer for undervisning af alle børn er til stede.
Skolelederen skal, ifølge folkeskoleloven § 18, stk. 2, sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.
I folkeskolelovens § 56 b, står der, at skolens leder er ansvarlig for, at der en gang årligt bliver gennemført en måling af børnenes trivsel med det formål at følge og styrke børnenes trivsel.
Registrering af fravær
Fraværsbekendtgørelsen beskriver skolelederens ansvar i forhold til børns skolefravær. Skolelederen er ansvarlig for, at det dagligt registreres, om børnene er til stede i undervisningen, og at der straks ved ulovligt fravær tages kontakt til forældrene for at undersøge grunden til barnets fravær.
Skolelederen fastsætter nærmere retningslinjer for notering og registrering af børn, der kommer for sent eller forlader skolen inden afslutningen på skoledagen. Desuden fastsætter skolelederen retningslinjer for barnets fravær på grund af sygdom, funktionsnedsættelse eller lignende, og hvis barnet ekstraordinært skal have fri.
Registrering og opsporing af mistrivsel
Det er vigtigt, at sygefravær på grund af barnets funktionsnedsættelse registreres, så skolens undervisere og ledelse kan blive opmærksom på eventuel mistrivsel eller mønstre i fraværet. Skolens ledelse er forpligtet til at tage stilling til iværksættelse af sygeundervisning til barnet, hvilket indtræffer efter 15 dages fravær.
Ved fravær af længere varighed eller hyppige kortvarige forsømmelser i omfang svarende hertil på grund af barnets diagnose eller funktionsnedsættelse bør skolens leder tage stilling til, i hvilket omfang barnet har behov for supplerende støtte i undervisningen eller anden faglig støtte.
Samarbejdet
Har barnet ulovligt fravær, skal skolelederen søge at løse problemerne i samarbejde med barnet og forældrene med mulighed for inddragelse af relevante samarbejdspartnere, som fx Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), den kommunale sundhedstjeneste eller Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU).
Skolelederen skal i samarbejde med barnet og forældrene kortlægge og udarbejde et løsningsforslag, der kan afklare, om der skal iværksættes indsatser, der kan afhjælpe problemerne, hvis fraværet skyldes, at barnet enten har faglige eller sociale problemer i skolen.
Handleplan
Ifølge undervisningsmiljøbekendtgørelsen for skoleelever er skolelederen ansvarlig for, at der udarbejdes en handlingsplan, hvis barnet mistrives, har bekymrende adfærd, eller har skolefravær på grund af det psykiske undervisningsmiljø.
Skolelederen skal løbende følge systematisk op på handleplanen og justere om nødvendigt.
Bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen
Folkeskoleloven på retsinformation.dk
Undervisningsmiljøloven på retsinformation.dk
Bekendtgørelse om sygeundervisning på retsinformation.dk