Barnets trivsel er vigtigt at have for øje, både den faglige trivsel og det sociale skoleliv. Tilstrækkelig viden om barnet, forståelse for barnets motivation, ressourcer og udfordringer i skolen er vigtige elementer.
Børn med autisme er forskellige og har brug for at blive mødt med anerkendelse og forståelse for de ressourcer og udfordringer, som de har, og med en forståelse af, at de ofte bruger mange ressourcer på at gå i skole og navigere i det sociale liv.
Vær tydelig og konkret som lærer eller pædagog
Hvis du som lærer og pædagog er tydelig, konkret og holder de regler og aftaler, du har med barnet, vil du være hjulpet godt på vej i dit samarbejde med barnet.
Børn med autisme vil ofte arbejde målrettet med deres arbejdsopgaver, når de kan forstå og se meningen med opgaven. Er der ikke klar information om, hvad opgaven går ud på, og hvordan og hvor længe barnet skal arbejde med opgaven, vil barnet ofte få udfordringer.
Nyt materiale om skolefravær
I inspirationsmaterialet "Tag tidligt hånd om skolefravær – hjælp til et skoleliv med autisme", der er tilgængeligt her på de følgende websider, kan du læse om 6 forskellige temaer:
Læs mere om i skole med autisme - vigtigheden af at have fokus på de konkrete behov hos det enkelte barn, når barnet skal skabe mening og motivation, kommunikere og danne relationer til andre børn.
Læs mere om forebyggelse af skolefravær hos børn med autisme - hvordan et godt samarbejde kan sikre kommunikationen mellem skole og hjem, før der eventuelt opstår problemer.
Læs mere om tegn på mistrivsel hos børn med autisme - vigtigheden af at få øje på barnets tidlige tegn på mistrivsel og fraværsadfærd.
Læs mere om indsatser ved mistrivsel og bekymrende fravær hos børn med autisme - tidlige indsatser, der skal forhindre mistrivsel i at udvikle sig til fravær, som tager afsæt i barnets kompetencer og ressourcer, samtidig med at de er målrettet barnets konkrete vanskeligheder i skolelivet.
Læs mere om konsekvenser ved fravær - børn med højt skolefravær er i stor risiko for at blive isoleret, ikke kun i skolealderen, men også i deres voksenliv.
Læs mere om roller og fælles ansvar ved skolefravær - skolefravær hos et barn med autisme er et fælles ansvar. Skoleleder, lærere, pædagoger, forældre, sagsbehandler og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) har alle roller i at sikre en god skolegang for barnet.
Informationsmateriale
Hent Social- og Boligstyrelsens plakat om hjælp til et skoleliv med autisme
Hent Social- og Boligstyrelsens flyer om hjælp til et skoleliv med autisme