Børn med autisme kan have vanskeligt ved at overskue processer, opgaver eller komplekse sociale situationer. De bliver hurtigere overvældede og udviser oftere symptomer på stress end børn uden autisme. Derfor er struktur og overskuelighed vigtige elementer i at opbygge en god skoledag for dem - en skoledag, hvor de har mental overskud til at beskæftige sig med læring og til at håndtere og navigere i de indtryk, de møder (Bru et al. 2016).
Struktur og forudsigelighed i skoledagen
Struktur betyder ikke, at hver dag og hver time skal være organiseret ens, men derimod at der er tydelige planer, som følges og gerne visualiseres.
Rytmer og gentagelser, som fx at der er fast læsetid fra morgenstunden, eller at alle børn er på legepladsen i 10-frikvarteret, er med til at give barnet en tryg og forudsigelig ramme, som det kan slappe af i. Det er en god idé at lave fx skemaer, visuelle oversigter og huskeremser.
Overgange og skift
Aktivitetsskift og overgange kan være udfordrende for børn med autisme. I skolen vil det typisk være situationer, hvor der er et skift af lærer, aktivitetsform, fag eller lokale. Det vil ofte være i denne type situationer, at de har brug for støtte. Det er derfor vigtigt at planlægge og tilrettelægge overgange, så barnet ved, hvordan det kommer til at foregå (Hoopmann, 2016).
Det kan fx være at aftale forud for frikvarteret, hvor de skal gå hen, hvad de skal lege, og hvem de skal lege med. Giv også gerne varsling i god tid før et skift.
Balancen er at finde den rette støtte med de nødvendige redskaber uden at udskille barnet unødigt. Er det fx nok at have mundtlige eller visuelle aftaler om overgangsituationer, eller er der brug for, at der er en voksen eller en klassekammerat, som følger med og støtter barnet i overgangssituationen?
Her må man spørge ind og udforske spørgsmålet sammen med barnet og løbende følge op på og evt. justere indsatsen.
Tydelig kommunikation
Børn med autisme, som ofte er meget konkret tænkende, kan være ufleksible i deres tolkning af, hvad der foregår. De forstår også ofte ord mere bogstaveligt end deres jævnaldrende. Derfor er kommunikation vigtig i arbejdet, og beskeder og aftaler skal være klare og entydige (Hoopmann, 2016, Bru et al., 2016).
Når børnene fx skal i gang med en ny opgave, er det en god ide at sikre sig, at de har de konkrete oplysninger, der skal til for at overskue opgaven og se meningen i den.
Aftal med barnet, hvad de konkret har brug for svar på. De har typisk stor gavn af eksplicitte svar på en række spørgsmål (Socialstyrelsen, 2015):
- Hvad skal de lave (indhold)?
- Hvorfor skal de lave det (mening)?
- Hvor skal de hen (mål)?
- Hvornår skal de lave det (tidspunkt)?
- Hvor længe skal de lave det (varighed)?
- Hvor skal de lave det (sted)?
- Hvem skal de lave det med, og hvem kan hjælpe (relation)?
- Hvordan skal de lave det (proces)?
- Hvad skal de lave bagefter (forberedelse og forudsigelighed)
Mulighed for at trække sig
Børn med autisme kan opleve skolen som et overvældende og uoverskueligt sted. De kan derfor have god gavn af en mulighed for at trække sig lidt i løbet af skoledagen (Bru et al., 2016).
Det kan fx være i forbindelse med bestemte typer af arbejdsopgaver eller arbejdsformer, hvor de kan have behov for at sidde alene eller måske med én klassekammerat fremfor at være sammen med hele klassen. Det kan også være, at de kan have mulighed for alternative løsninger i frikvartererne.
Det er dog vigtigt, at man ikke, i et forsøg på at hjælpe, isolerer barnet eller er medvirkende til, at de isolerer sig selv fra de andre børn. Mange børn med autisme vil gerne være sammen med klassekammeraterne, men har brug for viden, redskaber og støtte til samspillet, fx gennem forståelse af, hvordan de kan aflæse socialt samspil.
Det gælder i særlig grad de børn, som gerne vil, men som har svært ved at initiere social kontakt selv.
Manglende interesse for socialt samvær
Andre børn med autisme er ikke særligt interesserede i andre børn og skal måske støttes i at se værdien af samværet. De kan også være nået til en konklusion om, at andre børn ikke deler deres interesserer, hvorfor de ikke kan se formålet med at være sammen med dem.
Lærere og pædagoger må altså undersøge baggrunden for, at barnet med autisme reagerer på situationen og tilpasse støtten efter det enkelte barns behov for enten pauser fra indtryk eller støtte til at forstå og indgå i sociale fællesskaber.
Social- og Boligstyrelsens guide "Enkle redskaber til inklusion - en guide til lærere og pædagoger med elever med udfordringer i forhold til opmærksomhed og socialt samspil" på sbst.dk