Formål
Guiden giver en indføring i opsporingsmodellens grundlæggende værdier og teorier og beskriver de enkelte metoder/redskaber i modellen, og hvordan de anvendes i praksis.
Målgruppe
Sundhedspleje, daginstitutioner og andre fagprofessionelle, der beskæftiger sig med børn i alderen 0-6 år.
Hovedpointer
Opsporingsmodellen understøtter en fælles systematik og et fælles sprog mellem de fagprofessionelle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år. Den sætter fokus på børns trivsel og børns overgange til nye institutioner, og modellen understøtter sparring til og dialog mellem fagprofessionelle.
Anvendelse
Opsporingsmodellen består af fire metoder/redskaber, som kan understøtte de fagprofessionelles tidlige og systematiske opsporing.
Metoder/redskaberne er
- Trivselsvurderinger: mindst to gange om året gennemføres en vurdering af alle børns trivsel ved hjælp af et trivselsskema.
- Overgangsmodellen: hver gang et barn skal skifte institution, skal den fagprofessionelle og forældrene i fællesskab udfylde et overgangsskema om barnets styrker og udfordringer.
- Ekstern faglig sparring: de fagprofessionelle skal løbende have ekstern faglig sparring vedr. vurdering af børns trivsel og handleveje.
- Dialogmodel for effektiv og målrettet mødeafholdelse: dialogmodellen anvendes til forberedelse og evaluering af møder.
Der er desuden udarbejdet specifikke arbejdsbeskrivelser, som er målrettet de enkelte faggrupper, som skal arbejde med opsporingsmodellen.
Find guiden til opsporingsmodellen her