Langt de fleste børn trives i deres hverdag. Flere danske undersøgelser viser dog, at 15-20 procent af danske børn har vanskeligheder i større eller mindre omfang, som bringer børnene i risiko for at mistrives.
Forskning viser, at jo tidligere det bliver opdaget, at et barn er i en udsat position eller mistrives, desto større chance er der for, at barnet kan hjælpes til øget trivsel.
Tidlig henviser i denne sammenhæng både til tidligt i barnets liv og til tidligt i problemudviklingen.
Fagprofessionelle har en afgørende rolle
Lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og andre fagprofessionelle, der er en del af børnene og familiernes hverdag, har en vigtig opgave i forhold til at opfange tegn på mistrivsel og at handle på dem.
Tegn på mistrivsel kan vise sig på mange forskellige måder, og det kan derfor være vanskeligt at tolke disse tegn. Der er sjældent en lineær sammenhæng mellem barnets tegn på mistrivsel og årsagen til den manglende trivsel.
Mistrivsel eller tidlige tegn herpå kan bl.a. komme til udtryk i ændringer i forhold til barnets sproglige, motoriske, kognitive, emotionelle eller sociale udvikling.
Hvordan skal man handle?
Fagprofessionelle skal tage begyndende bekymring alvorligt og handle på den. En handling kan eksempelvis være at:
- De fagprofessionelle går i dialog med barnets forældre om, hvordan barnet kan komme i bedre trivsel.
- De fagprofessionelle tager initiativ til tværfagligt samarbejde med andre faggrupper omkring barnet.
- De fagprofessionelle er så bekymrede, at de laver en rettidig og kvalificeret underretning til kommunens myndighedsafdeling.
I filmen ”Hvordan styrker I tidlig opsporing og reaktion på mistrivsel hos børn og unge?” kan I som kommune få mere viden om og inspiration til, hvordan I kan styrke jeres arbejde med en tidlig opsporing.