Danske studier viser, at PALS skaber en positiv udvikling af adfærden, samt at PALS-kerneelementerne virker lovende. Det er påvist, at PALS forbedrer klima i klassen og gavner alle elever uanset deres socioøkonomiske status.
Danske og internationale studier viser positiv effekt af PALS ved øget trivsel og faglige præstationer samt bedre klassemiljø.
SFI konkluderer i dansk en evaluering, at 11 skoler, som har indført PALS, har gennemgået en positiv udvikling, og at klassemiljøet, stemningen og adfærden på skolerne generelt er forbedret. Evalueringen viser ikke signifikante ændringer i forhold til antal elever i specialklasser, afgangselevers karakterer i dansk/matematik og ulovligt fravær (Rasmussen & Olsen, 2012).
Ved projekt med videreudviklingen af de 11 PALS-skoler med fokus på mental sundhed blev der opnået en positiv udvikling i elevernes trivsel. Lærere og sundhedspersonale opnår højere kompetence og arbejdsglæde, og skolerne er bedre til at opspore elever i begyndende mistrivsel (COWI, 2017).
Et registerdatastudie konstaterer, at PALS forbedrer de faglige præstationer. Studiet viser også, at elever fra lav socioøkonomisk status har større gavn af PALS (Jensen, 2020).
Amerikansk metaanalyse påviser positive effekter
En amerikansk metaanalyse af 20 artikler viser moderat positiv effekt i reduktionen af problemadfærd blandt skoleelever, samt at PALS er effektiv til at reducere uønsket elevadfærd på flere aldersniveauer (Solomon et al., 2012).
Kilder
COWI (2017). Media Lyngby. Sundhedsstyrelsen.
Rasmussen, P. S. & Olsen, P. S. (2012). Positiv Adfærd i Læring og Samspil (PALS) – en evaluering af en skoleomfattende intervention på 11 pilotskoler. København. SFI 12:07.
Solomon et al. (2012). A Meta-Analysis of School-Wide Positive Behavior Support: An Exploratory Study Using Single-Case Synthesis. Psychology in the Schools. Vol. 49(2).
Simon Skovgaard Jensen (2020). Reducing Inequality through Discipline. Aarhus Universitet.