Mentaliseringsguiden indeholder konkrete øvelser og redskaber, der kan hjælpe til at styrke børn og unges mentaliseringsevne. Formålet er at guide fagpersoner i, hvordan de kan understøtte udsatte børn og unge til at blive bedre til at mentalisere.
Mentaliseringsbegrebet stammer oprindeligt fra psykoanalysen, men har hentet inspiration fra mange forskellige faglige retninger, fx det kognitive område, den systemiske tilgang, tilknytningspsykologien og neuropsykologien.
Mentaliseringsguiden fokuserer på forståelsen af mentaliseringsevnens betydning for mellemmenneskeligt samvær, og den rummer specifikke øvelser til at styrke mentaliseringsevnen.
Guiden kan bruges af fagpersoner, der arbejder med udsatte børn og unge. Der kræves ikke nogen specifik uddannelse eller certificering i brugen af Mentaliseringsguiden.
Mentaliseringsguidens struktur
Mentaliseringsguiden er opdelt i fire dele:
- Teori og analyse
- Redskaber til psykoedukation med børn, forældre og andre fagpersoner
- Redskaber til den professionelles mentalisering
- Øvelser, som kan bruges med barnet, den unge eller familien (Hagelquist, J. Ø., 2015).
Mentaliseringsbaserede behandlingsmodeller til andre problemstillinger
I en lang årrække er der blevet arbejdet med mentaliseringsbaserede behandlingsmodeller til behandling af mange forskelligartede problemstillinger - både som individuel behandling, gruppebehandling, familieterapi og til personer med borderline, personlighedsforstyrrelser, depression og traumer (Bateman & Fonagy, 1999; Asen & Fonagy, 2012).
Kilder
Asen, E. & Fonagy, P. (2012). Mentalization-Based Family Therapy: Handbook of Mentalization in Mental Health Practice. American Psychiatric Association.
Bateman, A. & Fonagy, P. (1999). Effectiveness of partial Hospitalization in the Treatment of Borderline Personality Disorder: A Randomized Controlled Trial. American Journal of Psychiatry, Vol. 156(10), pp. 1563-1569.
Hagelquist, J. Ø. (2015). Mentaliseringsguiden. Hans Reitzels Forlag.