New Forest Parenting Programme (NFPP) har vist positive resultater i både et dansk og flere udenlandske studier, som viser, at børns ADHD-symptomer reduceres.
Resultater fra et dansk, kontrolleret forsøg i Børnepsykiatrien viste, at NFPP var mere effektiv end den gængse behandling på afdelingerne, at den reducerede børnenes ADHD-symptomer, øgede forældrenes kompetencer og mindskede stress i familien. Effekterne var vedligeholdt 36 uger efter behandling (Lange et al., 2018).
Et opfølgningsstudie fra 2021 viste, at forældretræningen har potentiale til at forbedre børns livskvalitet uafhængigt af effekterne på ADHD-symptomerne, samt at forældre fik mere selvtillid, familiens stressniveau blev sænket, og det havde en positiv effekt på barnets livskvalitet (Larsen et al., 2021).
Britiske studier viser reduktion i ADHD-symptomer
Der er i Storbritannien gennemført en række studier, der påviser positiv effekt af NFPP. Forældre rapporterede om reducerede ADHD-symptomer, færre adfærdsproblematikker og bedre livstilfredshed med mindre stress. To britiske studier peger begge på, at reduktionen i ADHD-symptomer vedligeholdes efter forløbets afslutning (Sonuga-Barke et al., 2001; Thompson et al., 2009).
God effekt af selvhjælpsudgave af NFPP
En selvhjælpsudgave af NFPP viser også gode effekter, hvor lidt under halvdelen af de deltagende børn har reducerede ADHD-symptomer ved forløbets afslutning. Der var en lille, men signifikant effekt af NFPP i forhold til forældrenes forældrefærdigheder.
Kilder
Lange, Anne-Mette et al. (2018). Parent training for preschool ADHD in routine, specialist care: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 57(8): 593-602.
Larsen, Liva Bundgaard et al. (2021). Effect of Parent Training on Health-Related Quality of Life in Preschool Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Secondary Analysis of Data From a Randomized Controlled Trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 60(6): 734–744.e3.
Sonuga-Barke, E. J. S. et al. (2001). Parent-Based Therapies for Preschool Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized, Controlled Trial With a Community Sample. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 40(4): 402-408.
Thompson, M. J. J. et al. (2009). A small-scale randomized controlled trial of the revised new forest parenting programme for preschoolers with attention deficit hyperactivity disorder. European Child & Adolescent Psychiatry, Vol. 18(10): 605-616.